Znamy już wyniki sprzedaży największego na świecie serwisu internetowego pośredniczącego w sprzedaży broni – GunBroker. Jako, że vox populi vox Dei est – nawet jeśli chodzi o lud amerykański – przyjrzyjmy się rankingowi przebojów roku 2021.
Serwis internetowy GunBroker założony został w 1999 roku niedługo po tym, jak popularny eBay wprowadził zmiany swojego regulaminu, uniemożliwiające wystawianie na aukcje i sprzedaż bezpośrednią broni i części do niej. Nie było to chyba zbyt rozsądne ze strony eBaya, zresztą od tamtego czasu początkowo bezwzględne restrykcje zostały cokolwiek złagodzone (niestety – tylko w Ameryce), ale utraconego rynku nie udało się już odzyskać.
Wyrosły na gruncie tej decyzji GunBroker w 2008 roku zajął za oceanem trzecią pozycję pod względem wielkości w kategorii internetowych serwisów ogłoszeniowych i aukcyjnych, ze średnią liczbą aktywnych ofert (sprzedaż i aukcje) nieschodzącą poniżej miliona i skumulowaną wartością sprzedaży na koniec 2014 roku przekraczającą trzy miliardy dolarów amerykańskich (czyli w przeliczeniu coś około dwunastu miliardów złotych po obecnym kursie, jak na jedną firmę to naprawdę bardzo dużo monet).
Firma ma swoją siedzibę w Atlancie, w stanie Georgia i – na wzór największych serwisów aukcyjnych – jest pośrednikiem umożliwiającym sklepom i prywatnym właścicielom na prezentację oferty sprzedaży broni palnej i produktów związanych z bronią (części, komponentów do jej produkcji, specjalistycznych narzędzi, pamiątek i tym podobnych). Z racji osiągniętej skali oraz z racji znacznego udziału oficjalnych dystrybutorów i sklepów serwis GunBroker jest traktowany jako dość miarodajne źródło obrazujące, jeśli nie skumulowany obraz całości rynku broni i amunicji, to z pewnością wiarygodne informacje na temat trendów konsumenckich. Tym bardziej, że każdego roku prezentowane są zestawienia modeli broni cieszących się największym zainteresowaniem nabywców, z podziałem na poszczególne kategorie
2022/03/09