Minęły czasy, kiedy nazwa „Victorinox” była wyłącznie synonimem najfajniejszego scyzoryka. Teraz oferta szwajcarskiego producenta zawiera najróżniejsze noże, sztućce, zegarki, portfele, walizki, torby i torebki, ba! – nawet kosmetyki. I multitoole, bez których żaden prawdziwy gadżeciarz obyć się nie może.
W roku 1884 Karl Elsener otworzył w mieście Ibach w szwajcarskim kantonie Schwyz warsztat produkcji noży. Po sześciu latach założył Stowarzyszenie Producentów Noży, mające promować współpracę fabrykantów dostarczających ostrości dla Armii Szwajcarskiej, która do tej pory korzystała z niemieckich noży wytwarzanych w Solingen. Od roku 1891 przedsiębiorstwo stało się dostawcą wojskowym, a największym sukcesem okazał się rewolucyjny pomysł stworzenia niewielkich noży składanych, wyposażonych w szereg praktycznych funkcji. Tak narodziła się legenda, która dniu 12 czerwca 1897 została opatentowana jako Szwajcarski Nóż Oficerski i Sportowy (Schweizer Offiziers- und Sportmesser), który dziś jest najbardziej rozwiniętą kategorią scyzoryków firmy z Ibach, liczącą ponad 100 modeli – a mówiąc po wojskowemu: wzorów. Oczywiście dzisiejsze znaczenie scyzoryka w armii jest dużo mniejsze, ale i tak historia marki jest jednym z głównych czynników jej dzisiejszego sukcesu.
W roku 1909 pojawiło się logo firmy – szwajcarski biały krzyż na czerwonej tarczy – i nowa jej nazwa: „Victoria”, na cześć zmarłej mamy założyciela przedsiębiorstwa. W roku 1921 firma wprowadziła stal nierdzewną jako materiał konstrukcyjny do produkcji swych noży i zmieniła nazwę na „Victorinox”: „Victoria” + „Inox”, od francuskiego słowa inoxydable („nieutleniający się”, czyli nierdzewny). Produkowano scyzoryki wojskowe, bagnety i kordziki oficerskie. Po II wojnie światowej produkty firmy stały się popularne wśród żołnierzy amerykańskich, w wyniku czego szwajcarski scyzoryk został najbardziej znanym w Stanach Zjednoczonych symbolem Kraju Helwetów. W 2005 roku Victorinox przejął Wengera – drugiego oficjalnego dostawcę wojskowego Szwajcarskich Noży Oficerskich.
Dziś w ofercie firmy – oprócz zatrzęsienia najróżniejszych scyzoryków – znajdziemy noże do każdego kuchennego zadania, narzędzia kosmetyczne do dbania o paznokcie, także zegarki, walizki, torby i ogólnie pojętą galanterię skórzaną, kolekcje kosmetyków (perfumy i dezodoranty) oraz narzędzia wielofunkcyjne, pogrupowane w dwie główne linie produktów: SwissCard i SwissTool
2018/12/17