Hasło „pistolet austriacki z lat 80.” przywołuje natychmiast obraz kanciastych kształtów Glocka. Gdyby jednak nie pojawiła się rewolucyjna konstrukcja z Deutsch Wagram, możliwe, że mielibyśmy zupełnie inne skojarzenie…
Steyr to kawał historii austriackiego, a wcześniej austro-węgierskiego przemysłu mechanicznego, w naszym kręgu najbardziej jednak znany ze swej pierwotnej specjalizacji, broni strzeleckiej, choć od 1915 roku mocno zaznaczał swoją obecność także w produkcji pojazdów. Josef Werndl, potomek dynastii rusznikarskiej ze Styrii, krainy geograficznej od której wzięła się potoczna, a dziś także obowiązująca nazwa zakładu, założył w 1864 roku, po powrocie z praktyki w Ameryce, pierwszą całkowicie zmechanizowaną austriacką fabrykę broni w Oberletten. Początkowo nazywała się Österreichische Waffenfabriksgesselschaft (OEWG, bo w skrótach ö zamienia się na oe), czyli Austriackie Towarzystwo Fabryki Broni. Konstruktorami były tam największe tuzy austrowęgierskiej szkoły konstrukcyjnej: Holub, Mannlicher, Krnka, Schönauer, Murgthaler i wielu innych. Za c. i k. monarchii OEWG wyrosło na jedną z czołowych europejskich potęg zbrojeniowych. Tak wielką, że po przegranej wojnie alianci nakazali jej parcelację, na równi z DWM i koncernem Kruppa. To, co przetrwało, przybrało w 1926 roku nazwę Steyr Werke AG
ilustracje: Jarosław Lewandowski i MÖTZ/SCHUY